Ontluikende dromen

Zaterdag 22 maart 2014 woonde ik een bijeenkomst bij op het Vathorst College in Amersfoort met als thema ‘lerarenmaatschappen’. Een klein groepje mensen die hardnekkig geloven dat het anders kan en anders moet. Mooi. De tijd is er dan ook rijp voor. Maar hoe begin je aan een dergelijke verandering? Vanuit het huidige systeem – een soort van hybride model – of helemaal vanaf ‘scratch’ zodat er zo min mogelijk ongewenste invloed uitgeoefend kan worden op zo’n puur initiatief? Hoe houd je je school ‘plat’? Of is dat niet te doen om kwaliteit en verantwoordelijkheid te garanderen?

Fijn dat er geen vuisten op tafel werden geslagen en dat er ruimte was voor optimisme, twijfel en kritiek. Goed dat er direct afspraken zijn gemaakt en ‘commitments’ zijn uitgesproken.

Deze week werk ik de aantekeningen die gemaakt zijn uit!

En dan nog ten slotte; Elly Loman, jij lief, mooi en stoer mens! Dankjewel dat jij durft te dromen en je dromen durft te leven. Een fantastische directeur voor een geweldige school.

2 thoughts on “Ontluikende dromen

  1. Ha Iris. Wat een enthousiaste reactie! Er was inderdaad een geweldige sfeer van niet zeuren maar aanpakken. Frans en ik hadden allebei de gedachte dat we met deze groep al bijna een lerarenmaatschap bijelkaar hebben. Het was ook leuk om te zien dat iedereen heel natuurlijk verantwoordelijkheid nam.
    We gaan door!

    • Inderdaad, we missen nog een paar disciplines, maar zijn we er al bijna:-) Ik vond het echt fijn dat iedereen de ruimte kreeg om te zeggen wat ze vonden en dat niemand overschreeuwt werd. Deze week zal ik de ‘bordaantekeningen’ hier ook bloggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s